Gimnazjum XXI w - to szkoła twórcza , mocno osadzona w środowisku lokalnym i zapewniająca każdemu uczniowi wszechstronny rozwój tak, by potrafił: zrozumieć siebie, zrozumieć świat, określić swoje dążenia i drogi prowadzące do realizacji celów. Chcemy, by przy tym potrafił myśleć za siebie - bo to jest jego życie i działać z innymi, bo żyje wśród innych.
|
FORMY PRACY
|
OCZEKIWANE EFEKTY |
ODPOWIE
DZIALNI |
TERMIN REALIZACJI
|
UWAGI |
|
|
|
|
|
|
- Opracowanie
harmonogramu dyżurów.
|
>
Zapewnienie stałego nadzoru i opieki w czasie
przerw |
p. Rypel |
IX 2015
I 2016
|
|
- Wzmocnione
i rzetelne dyżury nauczycielskie.
|
>
Objęcie w czasie przerw stałym nadzorem i
opieką uczniów w każdym miejscu na terenie szkoły |
nauczyciele |
w ciągu roku |
|
3.
Uwzględnienie w harmonogramie dyżurów zastępstw za
nieobecnych nauczycieli. |
>
Zapewnienie stałego nadzoru i opieki uczniom
w czasie przerw w każdym miejscu na
terenie szkoły |
wicedyrektor |
na bieżąco |
|
4.
Współpraca z policją i strażą miejską w zakresie
przeciwdziałania wagarom i zachowaniom niepożądanym.
|
>
Ograniczenie
spóźnień i nieobecności oraz poprawa frekwencji na zajęciach
|
dyrekcja, wychowawcy, pedagog, nauczyciele |
na bieżąco |
|
5.
Podniesienie skuteczności egzekwowania frekwencji
uczniowskiej, w tym na zajęciach wyrównawczych. |
>
Poprawa frekwencji na zajęciach szkolnych. |
wychowawcy |
w ciągu roku |
|
6.
Współpraca z Sądem Rodzinnym w zakresie pomocy
rodzinom niewydolnym wychowawczo i przeciwdziałania zachowaniom negatywnym. |
>
Rozpoznanie potrzeb i dobór
właściwych form pomocy uczniom i ich rodzicom |
dyrekcja, pedagog, wychowawcy |
na bieżąco |
|
7.
Zorganizowanie spotkania z policjantem na temat konsekwencji
negatywnych zachowań w kl. I.
|
>
Uświadomienie
uczniom odpowiedzialności prawnej nieletnich, poznanie przez uczniów zakresu
odpowiedzialności za
niewłaściwe zachowania |
pedagog |
IX 2015 |
|
8.
Zorganizowanie w klasach I zajęć integrujących
uczniów. |
>
Większe poczucie identyfikacji z klasą,
możliwość nawiązania bliższych kontaktów |
wychowawcy
i pedagog |
IX 2015 |
|
9.
Zorganizowanie godzin wychowawczych na temat
konieczności pomocy kolegom w przypadku agresji i przeciwdziałania
agresji. |
>
Uczniowie potrafią w sposób właściwy reagować
na krzywdę drugiego, przejawy przemocy i agresji oraz radzić sobie w
sytuacjach konfliktowych,
> Uczniowie
będą umieć w razie potrzeby zwrócić się o pomoc. |
wychowawcy |
IX 2015 |
|
10.
Podjęcie
działań w zakresie utrzymania certyfikatu "Bezpieczna Szkoła-Bezpieczny
Uczeń" i "Szkoła promująca Bezpieczeństwo" |
>
Uświadamianie poczucia odpowiedzialności za
bezpieczeństwo w szkole i środowisku. |
Dyrekcja, p. Rode B., nauczyciele, pracownicy,
wychowawcy |
cały rok |
|
|
11.
Opracowanie
wniosku w zakresie zapotrzebowania na działania w ramach programu
"Bezpieczna+" |
>
Uświadamianie poczucia odpowiedzialności za
bezpieczeństwo w szkole i środowisku. |
p. Januszewska B.,
p. Kurzeja E.,
p. Rode B. |
10.09.2015 |
|
12.
Przestrzeganie
zasad "System bezpieczeństwa szkoły" w ramach obowiązujących w szkole
procedur postępowania oraz poszerzenia szkolnego programu profilaktyki i
programu wychowawczego szkoły. |
>
Uświadamianie poczucia odpowiedzialności za
bezpieczeństwo w szkole. |
Dyrekcja
p. Rode B.
nauczyciele, pracownicy |
|
|
II.
Kształtowanie u uczniów postaw prozdrowotnych |
- Podjęcie
działań z zakresu promowania zdrowia
|
> Uczniowie
poznają znaczenie ruchu dla zdrowia oraz reguły racjonalnego odżywiania, będą dbać i szanować zdrowie własne i
innych |
p. Rychel-Szklany M. |
wg harmonogramu przebiegu |
|
- Przeciwdziałanie
współczesnym zagrożeniom bytu: narkomania, alkoholizm, nikotynizm,
uzależnienie od Internetu, telefonu komórkowego:
a)
realizacja tematyki na godzinach wychowawczych z
uwzględnieniem treści realizowanych na różnych przedmiotach.
b)
pedagogizacja dla Rodziców na temat używek i
dopalaczy |
> Uczniowie
będą znać konsekwencje zdrowotne wynikające ze stosowania używek,
> Uczniowie
będą potrafili rozpoznać zagrożenia,
> Uczniowie
będą w sposób właściwy reagować na próby wciągania ich w nałóg, będą
umieć zachowywać postawę asertywną ,
> Rodzice
będą potrafili otwarcie rozmawiać ze swoimi dziećmi o uzależnieniach |
wychowawcy
pedagog
p. Rode B. |
w ciągu roku
I 2016 |
|
- Udział
w kampanii "Zachowaj trzeźwy
umysł"
|
> Uczniowie
będą potrafili rozpoznać zagrożenia,
> Uczniowie
będą w sposób właściwy reagować na próby wciągania ich w nałóg, będą
umieć zachowywać postawę asertywną |
p. Rode B.,
wychowawcy |
V 2016 |
|
- Zorganizowanie
pokazu i kursu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
|
> Uczniowie
poznają zasady udzielania pierwszej pomocy |
p.Macioł H. |
III 2016 |
|
- Zorganizowanie
prelekcji na temat zagrożeń
narkomanią i dopalaczy we współpracy
ze
Strażą Graniczną w Zakopanem. |
Uczniowie będą w sposób właściwy reagować na próby
wciągania ich w nałóg, będą umieć zachowywać postawę asertywną |
Pedagog i dyrekcja |
XII 2015 |
|
- Przygotowanie
uczniów do wartościowego spędzania czasu wolnego poprzez udział
w imprezach sportowych i środowiskowych:
-
harmonogram imprez sportowych. |
> Uczniowie
będą dbać o prawidłową postawę i sprawność fizyczną
> Uczniowie
będą godnie reprezentować szkołę na zawodach sportowych, |
nauczyciele wych. fiz.
p. Wójcik D. |
w ciągu roku
IX 2015 |
|
- Zabezpieczenie
optymalnych warunków BHP na terenie szkoły:
a)
sprawdzenie i ewentualna aktualizacja regulaminów
szkolnych |
> Zapewnienie
bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy, |
p. Rode B |
IX 2015 |
|
b)
regulaminy pracowni przedmiotowych, sali
gimnastycznej, boiska Orlik.
|
|
opiekunowie pracowni, przedmioto-
wych, pedagog
|
IX 2015 |
|
- Organizowanie
zajęć związanych z wdrażaniem uczniów do aktywnego działania na
rzecz zdrowia:
a)
organizacja sportowych zajęć pozalekcyjnych
|
> Uczniowie
rozumieją konieczność zdrowego stylu
życia i profilaktyki,
> Aktywne
uczestnictwo w zajęciach sportowych i rekreacyjnych, zawodach
sportowych |
nauczyciele wf |
cały rok |
|
b)
"Na czym polega zdrowe odżywianie?" - przeprowadzenie
godziny wychowawczej na temat zdrowej żywności. |
> Uczniowie
znają i stosują zasady zdrowego odżywiania się |
wychowawcy,
pielęgniarka |
IV 2016 |
|
c)
Konkurs na plakat promujący zdrowy tryb życia. |
> Uczniowie
poznają zagrożenia wynikające z prowadzenia niezdrowego
stylu życia, będą umieli
dokonywać wartościowych i sensownych wyborów w życiu |
p. Rychel-Szklany M. |
IV 2016 |
|
|
- Realizacja
działań w zakresie Programu "Europejski Kodeks Walki z Rakiem" .
|
> Uczniowie
poznają zagrożenia wynikające z prowadzenia niezdrowego
stylu życia, będą umieli
dokonywać wartościowych i sensownych wyborów w życiu |
p. Mroszczyk-Zając B.,
p. Rychel-Szklany M. |
w ciągu roku |
|
- Podjęcie
działań promujących aktywność ruchową i jej znaczenie, przeciwdziałanie
zwolnieniom na lekcjach wf
|
> Uczniowie
poznają zagrożenia wynikające z braku aktywności fizycznej |
nauczyciele wych, fiz. |
w ciągu roku |
|
- Kontynuacja
pogłębiania wiedzy i udział w
konkursie na temat HIV i AIDS |
> Uczniowie
poznają zagrożenia współczesnego
świata |
p. Rychel-Szklany M.,
pielęgniarka |
w ciągu roku |
|
III. Troska o rozwój uczniowskiej samorządności
i poczucie więzi oraz odpowiedzialno-ści
za środowisko naturalne. |
- Obchody
Światowego Dnia Ziemi oraz Światowego Dnia Ochrony
Środowiska
|
> Uczniowie
dbają o środowisko naturalne i rozumieją, konieczność jego ochrony dla przyszłych pokoleń |
p. Rychel-Szklany M. - koordynator |
na bieżąco |
|
- Zorganizowanie wyborów uzupełniających do SRU.
|
> Uczniowie
znają prawa i obowiązki ucznia, przeprowadzają wybory do SRU |
p.
Moskal,G.
p.Staniszewska |
IX 2015 |
|
- Uwrażliwienie na estetykę sal lekcyjnych
i korytarzy. Konkurs na najładniejszą klasę.
|
> Uczniowie
dbają o estetykę sal lekcyjnych i korytarzy |
wychowawcy klas
p. MoskalG. |
cały rok |
|
4.
Kontynuacja współpracy z Gorczańskim Parkiem
Narodowym |
> Kształtowanie
poczucia więzi i odpowiedzialności za środowisko naturalne |
p. Rychel -Szklany |
na bieżąco |
|
IV. Kształtowanie postaw patriotycznych
i obywatelskich poprzez pracę wychowawczą z Patronem.
|
1.
Organizacja wewnątrzszkolnych uroczystości o walorach
postawotwórczych
a)
Szkolne uroczystości Dnia Edukacji Narodowej
połączone z uroczystym przyrzeczeniem klas I. |
> Uczniowie
potrafią godnie zachować się wobec symboli szkolnych
> Uczniowie
będą identyfikować się ze szkołą. |
dyrekcja
p.Michałek B.,
p. Klimasara K.,
p. Mroszczyk-Zając B. |
na bieżąco
X 2015 |
|
b)
Realizacja szkolnego projektu pracy wychowawczej
związanej z Patronem Szkoły. |
> Uczniowie
będą pielęgnować tradycje szkoły,
identyfikować się ze szkołą, |
p. Moskal G. |
cały rok |
|
c)
Utrzymywanie stałych kontaktów z Kołem Rodzin byłych
Pracowników Poczty Polskiej w Gdańsku oraz innymi osobami i instytucjami
związanymi z Patronem. |
> Poznawanie
faktów z działalności Patrona szkoły, |
p. Moskal G. |
w ciągu roku |
|
d)
Realizacja
w klasie I lektury "Strzały na Placu Heweliusza". |
> Pogłębianie
wiedzy o Patronie Szkoły. |
nauczyciele języka polskiego |
w ciągu roku |
|
e)
Obejrzenie filmu pt. "Wolne Miasto Gdańsk". |
> Pogłębianie
wiedzy z zakresu wydarzeń związanych z Patronem Szkoły, |
wychowawcy klas |
w ciągu roku |
|
f)
Opracowanie i przeprowadzenie konkursu wiedzy o
Patronie. |
> Uczniowie
będą propagować szkołę i postać Patrona w środowisku, |
p. Moskal G.
|
III 2016
|
|
g)
Uwzględnienie w tematyce godzin wychowawczych pracy z
Patronem (minimum 2 godziny). |
> Poznawanie
faktów z działalności Patrona Szkoły, |
wychowawcy klas |
wg harmonogra- mu godzin wych. |
|
2.
Organizacja uroczystości rocznicowych o walorach
postawotwórczych:
a)
76 rocznica wybuchu II wojny światowej |
> Uczniowie
potrafią godnie zachować się wobec symboli narodowych, będą
aktywnie uczestniczyć w uroczystościach rocznicowych, |
dyrekcja, wychowawcy klas
p. Michałek B.
p. Moskal G.
p. E. Kurzeja |
IX 2015
|
|
b)
97 rocznica odzyskania niepodległości
|
p. Niżnik K.
p. Michałek B |
XI 2015 |
|
c)
225 rocznica Konstytucji 3 Maja |
p. Staniszew-
ska K.,
p. Michałek B. |
V 2016 |
|
d)
Opieka nad miejscami pamięci na terenie Rabki:
a)
groby żołnierzy z I wojny światowej
|
> Uczniowie
potrafią odpowiednio zachować się w miejscach pamięci narodowej,
> Systematycznie
opiekują się miejscami pamięci narodowej w najbliższym środowisku, |
Klasy III |
cały rok |
|
b)
obelisk AK
|
klasy I |
cały rok |
|
c)
obelisk ZWZ
|
klasy I |
cały rok |
|
d)
groby J.Chojnego, Zwonniczka, Sioło
|
klasy II |
cały rok |
|
e)
Zorganizowanie dla klas III wycieczek do Oświęcimia i
Brzezinki.
|
> Uczniowie
poznają miejsca związane z historią narodu i świata, aktywnie
uczestniczą w wycieczce. |
Wychowawcy |
X 2015 |
|
V.
Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do
kultury. |
1.
Przygotowanie uczniów do czynnego uczestnictwa w
kulturze:
a)
zorganizowanie raz w półroczu wycieczki do teatru,
lub innej instytucji kultury |
> Uczniowie
świadomie korzystają z dóbr kultury,
> Uczestniczą
w wycieczkach do teatru lub innej instytucji kulturalnej, |
wychowawcy |
cały rok |
|
b)
udział w wystawach i imprezach o charakterze
kulturalnym zorganizowanych na terenie miasta |
> Uczniowie
mają poczucie przynależności do społeczności lokalnej, |
wychowawcy |
cały rok |
|
c)
włączanie się w imprezy kulturalne organizowane przez
MOK, Teatr "Rabcio", Muzeum im. Orkana i inne, |
> Uczestniczą
w imprezach kulturalnych na terenie szkoły i miasta, |
dyrektor, wychowawcy, nauczyciele |
cały rok |
|
d)
Promowanie regionalizmu poprzez udział uczniów w
Konkursie Recytatorskim im. Antoniny Zachary-Wnękowej
|
> Uczniowie
uczestniczą w konkursach organizowanych przez szkołę, miejskie
instytucje kulturalne. |
p. Kurzeja E, p.
Niżnik K., p. Staniszewska K. |
w ciągu roku |
|
e)
wycieczki tematyczne do:
-
Muzeum im. Wł. Orkana
-
Galeria Twórców Amatorów
-
MOK
- i inne instytucje na
terenie miasta
|
> Uczniowie
wskazują przykłady dziedzictwa kulturowego w regionie,
> Znają
tradycje i obrzędy ludowe regionu, |
wychowawcy,
nauczyciele |
w ciągu roku |
|
f)
Zorganizowanie stałej ekspozycji przedstawiającej
historię, tradycję i kulturę naszego Miasta |
> Uczniowie
rozumieją konieczność pielęgnowania tradycji regionu |
p. Moskal |
III 2016 |
|
VI. Uwrażliwianie
na potrzeby drugiej osoby. |
1.
Pogłębianie na godzinach wychowawczych tematyki
związanej z kulturą osobistą uczniów w odniesieniu do drugiego człowieka. |
>
Uczniowie będą potrafili zachować się
kulturalnie w różnych sytuacjach, będą przejawiać wyrazy wzajemnego szacunku, życzliwości, okazywać
empatię i tolerancję w kontaktach z innymi, |
wychowawcy |
w ciągu roku |
|
2.
Pomoc koleżeńska uczniom mającym trudności w nauce. |
>
Uczniowie będą otwarci i chętni do pomocy
kolegom w nauce, zorganizują pomoc koleżeńską w klasie |
wychowawcy |
w ciągu roku
|
|
3.
Włączenie się do organizacji imprez na rzecz osób
niepełnosprawnych |
>
Aktywny udział w organizacji
i uczestniczenie w imprezach
na rzecz osób niepełnosprawnych, |
dyrekcja |
w ciągu roku |
|
4.
Prowadzenie koła
wolontariatu na rzecz osób starszych |
> Uczniowie
będą znać potrzeby osób chorych i starszych oraz niepełnosprawnych, będą
pomagać osobom potrzebującym |
s. Nogaj G. |
w ciągu roku |
|
5.
Kontynuowanie działań w ramach ,,Adopcji serca". |
>
Uczniowie będą uwrażliwieni na potrzeby dzieci
z innych rejonów świata |
SRU , p.Staniszew- ska |
w ciągu roku |
|
6.
Kontynuowanie udziału w akcji ,,Pola Nadziei". |
>
Uczniowie aktywnie włączają się do współpracy
z fundacją pomagającą ludziom ciężko chorym. |
p. Świątkowska L. |
w ciągu roku |
|
|
7.
Kontynuowanie współpracy z Polskim
Towarzystwem
Walki z Mukowiscydozą |
>
Uczniowie uczestniczą w działaniach
charytatywnych: kartki świąteczne, zbiórka środków i słodyczy |
p. Moskal G., SRU |
w ciągu roku |
|
8.
Zorganizowanie akcji na rzecz pomocy osobie
niepełnosprawnej. |
>
zbiórka plastikowych nakrętek celem wsparcia zakupu sprzętu
rehabilitacyjnego dla osoby potrzebującej
|
SRU, p. Świątkowska L. |
w ciągu roku |
|
9.
Działania antydyskryminacyjne oraz na rzecz
przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu
>
Zorganizowanie gazetki tematycznej na
korytarzu szkolnym
>
Tematyka godzin wychowawczych |
>
Uczniowie kształtują w sobie postawę
tolerancji, pomocy, mają świadomość
praw człowieka, przeciwdziałają wykluczeniu społecznemu ze względu na rasę,
wyznanie, wiek. |
wychowawcy klas, pedagog |
w ciągu roku |
|
VII. Podjęcie
działań nastawionych na pomoc uczniom i rodzicom w wyborze zawodu. |
1.
Uwzględnienie w tematyce godzin wychowawczych zajęć
poświęconych planowaniu własnej kariery ( 1 raz w miesiącu) |
> Uczniowie
znają istotę zawodu, czynności, warunki pracy, wymagania, jakie stawia
określony zawód, drogi do zdobycia określonego zawodu, |
wychowawcy |
1 godz/m |
|
2.
Prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego. |
|
p.Kościelniak A.
p.Rypel M. |
w ciągu roku |
|
3.
Coroczne organizowanie dla uczniów próbnych testów
kompetencji, by uświadomić uczniom ich poziom osiągnięć i motywować do
dalszej pracy. |
> Poznanie
przez uczniów swoich mocnych i słabych stron, dokonywanie właściwych
wyborów, |
dyrektor
koordynatorzy |
w ciągu roku |
|
4. Przybliżanie uczniom wiedzy na temat szkół średnich w
Rabce i okolicy - udział w dniach otwartych. |
>
Uczniowie
znają szkoły ponadgimnazjalne w najbliższej okolicy oraz warunki
przyjęcia do nich, |
dyrektor,
wychowawcy, biblioteka |
IV/V 2016 |
|
5.
Umożliwienie uczniom klas III elektronicznej
rekrutacji do szkół średnich.
|
>
Uczniowie
dokonają elektronicznej rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych, |
p. Orzeł B.,
wychowawcy kl.III |
V 2016 |
|
6.
Udział uczniów w projekcie ,,Festiwalu Zawodów" w
Małopolsce. |
>
Uczniowie
uzyskują wiedzę na temat zawodów |
p. Rypel M.
p. Kościelniak A |
III 2016 |
|
|
7.
Pedagogizacja rodziców w zakresie wyboru szkoły i
zawodu. |
>
Rodzice
znają aktualny system kształcenia zawodowego, uzyskują wiedzę na temat
możliwości wyboru ścieżki kształcenia i nauki w określonym zawodzie |
p. Kościelniak A. |
XI 2015 |
|
VIII.
Działania w zakresie pogłębiania wiedzy
o Europie
w kontekście
działań
utrwalają-
cych u uczniów
poczucie
dumy
z dorobku
i
dziedzictwa
kulturowego
regionu. |
1.
Kontynuowanie współpracy z miastami partnerskimi. |
>
Uczniowie
rozumieją proces jednoczenia się Europy,
> Uczestniczą
w działaniach w ramach współpracy miast partnerskich, |
|
w ciągu roku |
|
2.
Realizacja projektu Erasmus+ wspólnie ze szkołami z
Czech, Węgier i Polski - "Zwyczaje i tradycje"
|
>
Uczestniczą
w działaniach w ramach współpracy miast europejskich oraz wymiany młodzieży,
> Uczniowie
utrzymują kontakty z rówieśnikami
z innych krajów,
> Uczniowie
godnie reprezentują swój kraj, miasto, szkołę za granicą
> Uczniowie
promują zwyczaje i tradycje regionalne,
> Potrafią
posługiwać się językiem obcym na poziomie komunikatywnym, |
p.Klimasara K.
p.Klimasara A. |
w ciągu roku |
|
3.
Organizacja konkursu wiedzy o miastach partnerskich. |
>
Uczniowie
wykazują się znajomością historii, tradycji i zwyczajów innych narodów i
miast, |
p. Klimasara K. |
II 2016 |
|
4.
Organizacja konkursu o państwach niemieckojęzycznych.
|
> Uczniowie
wykazują się znajomością dotycz.
państw niemieckojęzycznych
|
p. A. Kościelniak |
III 2016 |
|